home_hover home mail_hover mail-small_hover mail-small mail activities_hover activities cancel check_hover check chevron clock close_hover close comment days edit_hover edit-small edit external_hover external facebook_hover facebook information_hover information link_hover link logout_hover logout mute_hover mute pause_hover pause plus radiocheck report_hover report reporters_hover reporters search share-bottom share-right sponsors_hover sponsors supporters_hover supporters-small supporters tag-right_hover tag-right twitter_hover twitter updates_hover updates user_hover user volume playbutton
Dag 7
Edukans Actieplatform
Lief Dagboek, Na de derde les lopen we richting de bibliotheek samen met onze buddy’s. Net zoals alle andere dagen staren alle Ethiopiër...

Dag 7

Lief Dagboek,

Na de derde les lopen we richting de bibliotheek samen met onze buddy’s. Net zoals alle andere dagen staren alle Ethiopiërs ons na totdat we uit hun zicht zijn. Sommigen lopen ook vol interesse en vreugde achter ons aan, dus tegen de tijd dat we bij de bibliotheek zijn aangekomen, staat het schoolplein bommetje vol.  

Samen met onze buddy’s schuiven we langzaam het lokaal binnen waar plek is voor negen groepjes, vier Nederlandse en vijf Ethiopische. In vergelijking met andere dagen doen we het vandaag compleet anders qua lesstructuur om er hopelijk op deze manier voor te zorgen dat er meer interactie is tussen beide culturen, en daardoor meer discussie over gevarieerde onderwerpen. Zodra we allemaal zitten in verschillende groepjes, beginnen we met de eerste life skills opdracht: mind mapping. Samen moeten we drie belangrijke onderwerpen kiezen die een invloed hebben op het onderwijs in Ethiopië. Ik merk al snel dat de jongens in elk Ethiopisch groepje graag de leiding nemen en opschrijven wat nodig is. Ondanks dit gebeuren blijven de meisjes wel hun input geven in het verzinnen van de oorzaken voor hun drie onderwerpen. In tegenstelling tot hen komt het bij de Nederlandse kinderen van beide kanten, waardoor we meer oorzaken kunnen bedenken in dezelfde tijd. Zodra iedereen klaar is met de mind maps, gaan we het globaal bespreken met behulp van de vertalers Girma, Ramla en Dhuguma. Omdat het allebei de kanten op moet worden vertaald, is een duidelijke uitleg en genoeg tijd allebei van essentieel belang. We zetten langzaam maar zeker kleine stapjes vooruit. Op deze manier kunnen we er gelukkig voor zorgen dat er meer gediscussieerd kan worden in de hele groep.

Met behulp van de vorige activiteit kunnen we nu aan de ‘tree of solutions’ beginnen waarin we verschillende problemen moeten bespreken, en de oorzaken en oplossingen die hier bij horen. Mijn groepje begint meteen een grote boom te tekenen, terwijl alle Ethiopische groepjes eerst de boom beginnen te schetsen in hun schriftjes en daarna een liniaal gebruiken om de boom stam zo recht mogelijk te maken. Hierdoor duurt het wel vijftien minuten extra voordat ze überhaupt een boom hebben getekend. Jeanine’s buddy kijkt ons vervolgens met grote ogen aan hoe wij dit in hemelsnaam hebben gedaan. Hiernaast zijn hun type bomen ook velen malen anders dan die van ons, ze tekenen met veel meer kleur en passie, terwijl wij Nederlands meer focussen op de problemen die besproken moeten worden. Tijdens de globale bespreking bij ons komen er meer lange termijn oplossingen tevoorschijn. Bij onze buddy’s komen er meer korte termijn oplossingen naar boven. Het meest voorkomende onderwerp is ‘school drop out’, ‘a positive relationship between parents and children’ en ‘an interest in education ’ zegt één van de buddy’s. Zodra hij klaar is met presenteren, begint iedereen weer te klappen.  

Ook al zijn er een hoop verschillen tussen beide culturen, hebben we vandaag zeker weten weer heel veel geleerd, niet alleen van elkaar, maar ook meer over de problemen die momenteel een grote rol spelen in het onderwijs van Ethiopië.

Liefs,

Mirte

foto's Pieta

Interview met Girma van DEC

Hier in Ethiopië werkt Edukans samen met het Development Expertise Centre(DEC). Zonder hen hadden we dit alles nooit kunnen doen. Zij helpen ons met de taalbarrière en zij begeleiden ons van A tot Z. Om meer te weten te komen over DEC en om er meer over te kunnen vertellen, ben ik in gesprek gegaan met onze begeleider en vertaler, maar ook project officer bij DEC, Girma(29). Girma is zo goed voor ons en hij maakt zich erg druk om de hele groep.

Kun je me in het kort vertellen wat DEC is?

DEC staat voor Development Expertise Centre. DEC is alleen gevestigd in Ethiopië en focust zich ook alleen op dit land. DEC werkt echter wel samen met internationale organisaties, zoals in dit geval Edukans. Maar ook met organisaties als Unicef.

DEC bestaat uit 3 basis afdelingen:                        

Child development department 

Gender and Life Skill dartment

Skill and entrepreneur department

Onder deze 3 afdelingen vallen weer kleinere afdelingen zoals de education department.

Wat is het doel van DEC?

DEC werkt aan verschillende problemen in Ethiopië. Deze zijn dan ook onderverdeeld onder de verschillende afdelingen.

Om te beginnen met het verbeteren van de omstandigheden voor kinderen. DEC streeft ernaar om alle kinderen naar school te laten gaan. De hoop is dat in de nabije toekomst iedereen naar een kwalitatief goede school kan.

Ook werkt DEC aan de samenwerking tussen vluchtelingen en Ethiopiërs. Door oorlogen in verschillende landen die om Ethiopië heen liggen komen er veel vluchtelingen naar dit land.

DEC komt ook op voor de positie van vrouwen. Als de vrouwen beter in hun schoenen staan, wordt het makkelijker om andere problemen ook op te lossen.

Kun je enige voorbeelden noemen van projecten waar DEC aan werkt?

Om de band tussen Ethiopiërs en vluchtelingen te verbeteren worden er bijvoorbeeld sportwedstrijden georganiseerd. Met als doel aan beiden te laten zien dat ze dezelfde interesses hebben en goed met elkaar kunnen opschieten.

In ander mooi project, gericht het versterken van vrouwen, worden er 2 geitjes aan een vrouw gegeven. De vrouw wordt dan op het hart gedrukt dat het háár geitjes zijn. Met deze 2 geitjes kunnen vrouwen hun eigen bestaan voorzien.

Hoe is de samenwerking tussen Edukans en DEC tot stand gekomen?

Ten eerste is DEC 10 jaar geleden opgericht door Edukans. Door te werken met een lokale organisatie zorgen we ervoor dat kennis niet vanuit Nederland naar Afrika getransporteerd wordt.

Om de samenwerking beter uit te leggen zoekt Girma een muntje.

Van dit muntje is kop Edukans en munt staat voor DEC. Dit had ook andersom gekund. Wat Girma hiermee zeggen wil, is dat ze hetzelfde zijn, maar aan een andere kant staan van het project. Edukans neemt een probleem op zich en gaat er mee aan de slag. Alleen spelen zij een deel door aan DEC. DEC werk dan vanaf de grond aan het probleem. Door in sommige gevallen te praten met de studenten, leraren en ouders. 

van Karsten, foto's Pieta

Wij
hebben de klok, zij hebben de tijd.

“Waar zijn alle kinderen?” Zeker de helft van de kinderen die
gisteren wel aanwezig waren bij de vlagceremonie is er nog niet. Het is bewolkt
en de zon heeft zich nog niet laten zien. Veel gezinnen in Ethiopië hebben geen
klok en moeten inschatten aan de hoeveelheid licht hoe laat het is. De
leerlingen druppelen tijdens het eerste uur binnen en gaan snel zitten,
absenten worden niet bijgehouden. De docenten zijn blij dat zij er zijn.

Het is confronterend om te zien onder welke omstandigheden onze
collega’s les moeten geven. Voor de les aardrijkskunde wordt een globe en een
wereldkaart uit het magazijn gehaald. Niet iedereen heeft een lesboek. Dus
schrijven ze deze tijdens de les over. Tenminste…. als ze een pen hebben die
het doet.

De leerlingen boffen met deze gemotiveerde collega’s.
Verschillende activerende werkvormen uit de workshop worden gebruikt.
Mindmapping en Odd One Out worden voor het eerst uitgeprobeerd. De leerlingen
en docenten zijn enthousiast, ook willen ze graag feedback.

Vanmiddag staat workshop “Homework” op het programma. We
discussiëren waar goed huiswerk aan moet voldoen. Nuttig, niet te veel, niet te
moeilijk. We bespreken met onze collega’s welk huiswerk wij kunnen opgeven. Ze
zijn het niet gewend, maar met de Waka Waka lampjes hebben de leerlingen ’s
avonds extra tijd.

Foto’s: Joëlle

Tekst: Natasja

Media bij bericht (19)

Reacties (1)

  • Heidi Rispens
    7 maanden geleden
    door jullie beschrijvingen zijn we eigenlijk mee op reis, ontroerend goed beschreven. Super foto's en ook wat ben ik nieuwsgierig naar alle verhalen en persoonlijke ervaringen. veel beleef plezier. gr Heidi

    Reactie rapporteren

Reactie plaatsen